Ilustračné foto: prevention.com

Robíte všetko pre to, aby ste zlepšili svoj zdravotný stav? Absolvujete pravidelné kontroly u lekára, beriete výživové doplnky a stále sa vám nedarí? Vráťte sa na začiatok a zamerajte sa na svoj jedálniček. Dostaňte do tela veľké množstvo zdraviu prospešných látok prirodzenou cestou- konzumujte viac superpotravín.

Čo sú to superpotraviny?

Superpotraviny sú nutrične bohaté a obsahujú veľké množstvo látok dôležitých pre celkové zdravie. Sú to antioxidanty, vitamíny, polyfenoly, zdravé tuky, vláknina a minerálne látky.

Do skupiny superpotravín patria rôzne čerstvé a nespracované potraviny, ktorých zdrojom je naša matka príroda.

Sušené Goji

Drobné plody, ktoré zaujmú svojim vzhľadom podobným sušeným hrozienkam a oranžovo-červenou farbou. Iný názov goji je aj Kustovnica čínska a pôvod siaha do Tibetu, Nepálu a Číny. Práve v Číne je konzumácia goji vysoká a spája sa hlavne s dlhovekosťou.

Veľké množstvo aminokyselín, široké spektrum rôznych vitamínov, antioxidantov a beta-karoténu sa nezaobíde bez pozitívnych účinkov na naše telo:

  • znižujú vysoký krvný tlak
  • znižujú cholesterol
  • zlepšujú zrak
  • posilňujú imunitný systém
  • pomáhajú predísť rakovine – vychytávajú voľné radikály
  • zlepšujú pleť, liečia akné

A vedeli ste, že goji je aj silné afrodiziakum? Zvyšuje hladinu testosterónu a vplýva na libido u mužov ale i u žien- ďalší dôvod prečo goji zaradiť do jedálnička.

Morské riasy

Jedli ste už niekedy morské riasy? Mnohí z nás ich poznajú len vďaka sushi . Avšak, zanietení vyznávači zdravého životného štýlu a bioproduktov ich konzumujú kvôli  pozitívnym účinkom na zdravie.

Ide o obľúbenú superpotravinu v Ázii, Číne, Japonsku a Kórei. Hoci existuje niekoľko tisíc rôznych druhov morských rias, ich zloženie je zväčša podobné. Obsahujú minerály (vápnik, sodík, horčík, meď, jód, železo), bielkoviny, vlákninu, vitamín K a kyselinu listovú. Vďaka nízkemu obsahu kalórií a tukov sa radia medzi superpotraviny vhodné aj do diéty.

Čítať viac:  Naša psychika sa prejavuje pomocou našich tiel: Stav srdca sa zhoršuje, keď stratíme zmysel života, naše brucho bolí keď sa nemôžeme zbaviť pocitu hnevu ...

Účinky:

prevencia kardiovaskulárnych ochorení

pozitívny vplyv na mozog

antioxidačný účinok

antibakteriálny, protizápalový účinok

pozitívny vplyv na hormonálnu rovnováhu u žien v menopauze

minimalizujú stres

Orechy

Orechy sú drobné plody, ktoré nielen že dobre chutia, ale sú aj zdravé. Pokiaľ na orechy nemáte alergiu, vrelo vám ich odporúčame. Existuje niekoľko druhov a medzi tie najobľúbenejšie patria:  lieskové, vlašské, píniové, pistácie, kešu a makadamové orechy.

Čo sa týka obsahu, vo všeobecnosti sú skvelým zdrojom antioxidantov, zdravých tukov, vlákniny, vitamínu E, magnézia, fosforu, medi a selénu.

Prečo ich zaraďujeme medzi superpotraviny:

znižujú hladinu LDL (zlého) a zvyšujú hladinu HDL (dobrého) cholesterolu

vďaka nízkemu obsahu sacharidov  sú vhodné pre ľudí trpiacich DM II. typu a metabolickým syndrómom

znižujú krvný tlak

znižujú hodnotu CRP- C reaktívny proteín (zápalový ukazovateľ)

pôsobia ako probiotiká – vďaka obsahu vlákniny zlepšujú trávenie (hlavne mandle a pistácie)

Ovsené vločky

Zaraďte túto superpotravinu do jedálnička raz do dňa a očakávajte skvelé výsledky. Vhodnu formou ako konzumovať vločky tak, aby boli aj chutné sú ovsené kaše a smoothie nápoje. Skombinujte ich s čerstvým ovocím a máte zdravú formu raňajok, ktorá vám dodá energiu do celého dňa.

Okrem obsahu vlákniny patria medzi potraviny bohaté na bielkoviny, sacharidy, mangán, fosfor, horčík, zinok, karotenoidy, vitamín E a flavonoidy.

napomáhajú znižovať riziko vzniku infarktu- znižujú cholesterol v krvi

napomáhajú liečbe hypertenzie (vysoký tlak)

zlepšujú trávenie, zabraňujú zápche- vďaka vláknine

znižujú riziko vzniku kolorektálneho karcinómu- 10g vlákniny/deň= 10% zníženie rizika

znižujú pocit hladu a naopak zvyšujú pocit sýtosti- vhodné pre chudnutie

znižujú obezitu

Avokádo

Avokádový šalát, nátierka, omáčka, či avokádová príloha. Je veľa možností ako avokádo pripravovať a konzumovať. Zaraďte do jedálnička  aj túto chutnú superpotravinu, ktorá obsahuje zdravé tuky, mastné kyseliny, karotenoidy, flavonoidy, vitamíny (skupiny B, vitamín E, C, A, K), draslík, horčík, fosfor a antioxidantny. O jeho konzumácií vás iste presvedčia aj nasledovné účinky na zdravie:

  • znižuje hladinu cholesterolu v krvi (LDL), riziko kardiovaskulárnych ochorení
  • znižuje krvný tlak- vďaka vysokému obsahu draslíka (má väčší obsah draslíka než banány)
  • má protizápalový účinok
  • je vhodné pre diabetikov, má nízky GI
  • pozitívny vplyv na zdravie očí- vďaka obsahu antioxidantov (luteín)
Čítať viac:  Budúcnosť, ktorá nás čaká: V Dánsku otvorili prvý obchod s „nevyužitým“ jedlom na svete!

Aloe vera

Liečivá rastlinka, ktorá v zozname superpotravín určite nesmie chýbať. Vďaka svojim blahodarným účinkom na ľudské zdravie je plnohodnotnou súčasťou mnohých krémov a liekov.

Je určená na vnútorné, ale aj vonkajšie použitie a výhodou je, že si ju môžete vypestovať doma v kvetináči. Je určená na konzumáciu, prikladá sa na pokožku alebo sa pridáva ako prísada do liečivých krémov a masiek.

Na použitie je vhodná gélová tekutina, ktorú získate z listov. Tá obsahuje veľké množstvo enzýmov, antioxidantov, vitamíny (B,C, A), vápnik, draslík, horčík, zinok, saponíny (dezinfekčné účinky), fenoly (antibakteriálne účinky), látky s protizápalovým, analgetickým účinkom a mnoho ďalších.

  • má preháňavý účinok- pôsobí proti zápche
  • znižuje začervenanie kože, spomaľuje starnutie kože,  zlepšuje pružnosť pleti
  • vhodná na liečbu rán, ľahkých popálenín a spálenín zo slnka
  • výťažok z aloe vera odstraňuje povlak zo zubov a vedie k redukcií ústnych baktérií
  • upokojuje a hojí afty v ústach
  • zvyšuje citlivosť na inzulín, znižuje hladinu cukru v krvi (tento účinok je ešte v procese pozorovania)

Vo všeobecnosti, ľudia, ktorí na konzumáciu superpotravín nedajú dopustiť sa nielen že cítia zdravo, ale aj zdravší sú.  Aj vy chcete byť zdraví? Pozrite si zoznam superpotravín, zvýšte ich konzumáciu a očakávajte výsledok.

Pripomíname, že vyššie spomenuté superpotraviny sú len malou vzorkou potravín, ktoré do tejto skupiny môžeme zaradiť. Dúfame, že uvedené zdravotné prínosy vás zaujali a vyskúšate ich účinok na vlastnej koži.


ZDIEĽAŤ NA FACEBOOK
Diskusia. Čo si o tom myslíte?